Bo Op een gave locatie, het openlucht-theater in het Amsterdamse Bos, genoten van de beste soul-zanger van Nederland : Bo Saris.

Met een wereld-band ging Boris helemaal los en het publiek op de banken.1,5 uur dampende soul van uitsluitend eigen nummers.
Wat een verjaardagscadeau voor mij !!
Dat smaakt naar meer.
(Toon Schutijser)

Fleetwood Mac, Amsterdam – Ziggodome, 26 oktober 2013

Fleetwood Mac bij vlagen erg goed maar in het middenstuk langdradig. Blijft een bijzonder stel vol tegenstellingen: aan de ene kant goodold rhythm tandem Fleetwood/McVie, met beide (blues-)benen stevig op de grond (ik hoor nog steeds de magische stijl van 'Albatross' met Peter Green!), tegenover de 'zwevende' Stevie Nicks en Buckingham (en dan ontbrak Christine McVie nog). Maar op bepaalde momenten klopt het dan allemaal perfect en dan is er werkelijk geen houen meer aan. Zoals uiteraard bij het massaal meegezongen Go your own Way, Don’t stop, Dreams, Tusk etc. Ook mooie uitvoering van Landslide! (Ton met dochter Suzanne).

Fleetwood Mac

North Sea Jazz Rotterdam, 14 juli 2013
Met vriend Jos weer eens naar N.S.J. , alweer te lang geleden!
Even wennen aan drukte en geluidsnivo in de vele zalen. Bettye Lafette pakt het publiek direct in met haar ingetogen Soulstem begeleid door een solide 4mans bluesband. Daarna het Branford Marsalis Quartet. Onvervalste jazz, indrukwekkende uitvoering en afgesloten met een mooie versie van St James Infirmary in New Orleans stijl!
Bonnie RaittSting en Marsalis
Daarna de slides van Bonnie Raitt.  Dik in de 60 inmiddels maar ze ziet er nog steeds goed uit. En dat weet ze maar al te goed. Goed concert maar wel een tikkie eenzijdig in zowel slidespel als zang.  Hoogtepunt was de slowblues gezongen door toetsenist Mike Finnigan.
En dan als uitsmijter een zeer bevlogen Sting & band. Helemaal GOED! Ook de grote hits komen voorbij, maar dan in nieuwe verrijkte arrangementen. Branford Marsalis speelt onder groot applaus ineens mee in oa Englishman in New York! Verder louter topmuzikanten met als uitblinker een weergaloze violist. (Ton)

Eric Clapton & band, Royal Albert Hall, Londen 26 mei 2013

Eric Clapton

Met muziekvriend Toon, dochter Suzanne en haar vriend Kilian naar Londen voor een concert van Mr. Slowhand himself. Wat we ervaren is een fenomenale concertzaal, fenomenaal gitaarwerk en een fenomenale bluesband!!! Clapton raakt met zijn gitaarspel als vanouds de kern van de blues. Daarachter een band met uitsluitend wereldtoppers zoals oa Paul Carrack (zang & hammond) en Chris Stainton (piano). Van electrische blues, rock en soul tot subtiele akoestische  meezingertjes: het klinkt allemaal absoluut TOP!! Wat een spektakel in die Royale Albert Hall. Van de eerste tot de laatste seconde van genoten. (Ton)

Muppets

Die 2 oudjes van de Muppets in de Royal Albert Hall....

Beatles
The Cavern Beatles, Liverpool,
30 december 2012

Na een pub vol fraaie Fab Four foto's, de Beatlesstory in een havenpand en Penny Lane staan we dan in de bekendste kelderkroeg ter wereld: de Cavern Club waar The Beatles bijna  300 keer speelden voordat ze worldfamous werden. Toch een mooi idee om zo dicht bij deze historie te komen. The Cavern Beatles spelen verrassend goede kopieën van Beatles songs.
Cavern Beatles
Niet alleen de sound maar ook de stemmen, instrumentarium, mimiek, kleding en kapsel komen bijzonder dicht in de buurt. De zaal gaat al plat na het openingsnummer I Saw her standing there. De 1e set is rock&roll, de 2e set geheel Sgt Pepper met daarin ook Penny Lane en Strawberry Fields Forever. Erg goed. De 3e set is een mix van Abbey road en Let it be, dit vond ik wat minder overtuigend. Grappig dat een aantal songs origineel nooit live is gespeeld. Niettemin een hele mooie avond gehad!!
(Ton&friends)

Venice
Venice, Oostzijderkerk, Zaandam, 8 december 2012

Een sfeervolle ambiance met veel, erg enthousiaste mensen. De Venice-muziek komt uit California en is gebaseerd op een mix van The Eagles, Crosby Stills Nash & Young en The Beach Boys. Prachtige meerstemmigheid. Het mooiste moment bevond zich naar mijn idee in het nummer Starting Here Again, een solonummer gezongen door Mark Lennon. De bezieling kwam er tijdens dat nummer pas echt goed uit. Wat mij betreft had de meerstemmigheid vaker afgewisseld mogen worden met dit soort solo-vuurwerk. Als niet fervente Venice-aanhangers maakte het concert gaandeweg steeds meer indruk. Briljante Elvis-act. (Ton en Miranda)

Doe Maar, Symphonica in Rosso, Gelredome, 13 oktober 2012

30 jaar na dato lijkt het wel of de mannen van Doe Maar even strak, zo niet strakker, alle hits voorbij laten komen. Henny Vrienten (64) bas/zang, Ernst Jansz (64) toetsen/zang, Jan Hendriks (63) gitaar/zang, René van van Collem (50) drums en Joost Belinfante (66) trombone, neusfluit -en andere eigenaardige instrumenten- zijn eigenlijk alleen maar beter geworden. Respect!!
Samen met dochter Sera helemaal uit het dak toen er ook nog ‘’gasten’’ op een soort ‘’open bus’’ een halve cirkel door de zaal reden. Henk en Henk (Het Goede Doel), Eric Mesie (Toontje Lager), Nol Havens (VOF de Kunst) en Frank Boeijen, begeleid door de 4 Doe Maar mannen, allemaal op de bus, zongen allen 1 grote hit. Dit klonk werkelijk geweldig. Het grote orkest dat de rest van het repertoire begeleidde klonk op onze zitplaatsen af en toe overbodig. Ook Gers Pardoel mocht zijn 2 hitjes ten gehore brengen. Rapportcijfer: 9,5 (Toon Schutijser)

Doe Maar

Muziekzaak zonder naam, Baldwinstreet, Kensington Market, Toronto

Muziekzaak 1
Muziekzaak 2

Tijdens een middagje Kensington Market / Chinatown kwamen wij langs een etalage met daarin muziekinstrumenten en beelden van Elvis P en Michael J. Ik ontwaarde ook een 'Cheng', de voorloper van de accordeon (qua mechaniek dan). Wij naar binnen. Het bleek werkelijk de meest chaotische klerebende die we ooit in een winkel zagen. Een belevenis! Muziekinstrumenten gestapeld tot het plafond, waardoor een deel van de zaak totaal onbegaanbaar werd. In het smalle looppad van de rest van de zaak stonden wat fotograferende klanten. De eigenaar, een aardige oude Chinees, wist me wel te vertellen waarom de Cheng als een accordeon klonk (ik deed alsof ik van niks wist), maar toen ik hem vroeg wat hij zelf bespeelde zei hij ''Nothing!''. Erg gelachen. Aanrader! (Ton en Miranda)

Robbie Robertson Tribute Band, Harbourfrontcentre, Toronto, 17 aug 2012

Goede band. Moest even op gang komen. Alle grote hits van The Band kwamen voorbij. Met name de middelste gitarist, de toetsenist en de drummer wisten precies hoe 'The Band'-sound in elkaar zat. De toetsenist was een podiumbeest, excentriek figuur, prachtig om naar te kijken. De zangpartijen van Robertson werden vertolkt door meerdere personen, iets teveel verscheidenheid aan klankkleuren. Om de indiaanse roots van Robertson te benadrukken werd The Weight deels gezongen door een Aboriginal. Ik (Miranda) vond de aboriginalzanger top! Vreemde vogel die meteen z'n tekst kwijt was, maar vanaf de eerste klanken overtuigde van een overtreffende kwalliteit. Geen betere plek om naar deze tribute band te luisteren dan Toronto, geboortestad van Robbie himself! (Ton en Miranda)
The Band
                                         The Band, met rechts Robbie Robertson

John Fogerty, Amsterdam ZiggoDome, 13 juli 2012

Goodold John Fogerty (67 jaar!!) begint met drie sublieme gitaarintro's: Hey tonight, Green River en Lodi. Vooral het gitaarintro van Green River is absoluut tijdloos en voor mij ooit aanleiding om de gitaar op te pakken. Prachtig om weer eens te horen, jammer van dat veel te hoge volume in de nieuwe ZiggoDome. Ben in het begin vooral bezig met m'n (nieuwe!) oordoppen. Bij Who'll stop the rain herken ik direct die heerlijke oude relaxte Creedence sound! Ook het laatste deel is helemaal raak met Midnight special, Down on the corner, Bad moon rising, Fortunate son en Proud Mary. Heerlijk, ook al vertoont Fogerty's stem slijtage. En het geluid bleef helaas te hard. Erg leuk "familie-uitje" met dochter, zus, broer, zwager en ome Henk!! (Ton).

Paul mc Cartney

JohnFogerty

Paul McCartney & Band, Ahoy,
24 maart 2012

Wederom een grootse Paul McCartney, dit keer in een volgestouwd Ahoy. The living Legend, Peetvader van de popmuziek. In bijna 3 uur komen de grootste songs voorbij (dit keer helaas zonder Lady Madonna). Bij de verhaaltjes over John en George pinkt Ahoy een traantje weg.
Perfecte band met drummer Abe Laboriel als grote uitblinker. Prachtige meerstemmige zang a la The Beatles. Wordt nog maar eens duidelijk hoe onvoorstelbaar intelligent de nummers in elkaar steken, ook al behoren een aantal Wings songs niet tot mijn favorieten. Wat een muzikant, die Paul McCartney!! Hulde.

Zowel vóór als na het concert ergeren we ons aan de matige organisatie. Zo lopen we na afloop met de menigte de trappen van Ahoy af.....rechtstreeeks de wc in. Totaal onduidelijk waar de uitgang dan wél is. (Ton met Suzanne en Toon)

New Cool Collective, P60 Amstelveen
10 februari 2012

Opgewarmd door een vrouwelijke ‘oudere jongere DJ’ met instrumentale nostalgische soul-klanken uit de sixties waren Sera (mijn oudste dochter) en ik klaar voor NCC.

Deze alles-kunners onder leiding van saxofonist Benjamin Herman brachten een spetterende show zonder één moment rust. Dan weer waande je jezelf in een Free-Jazz-club, dan weer in een Reggae-pub en dan weer bij een concert van Carlos Santana. Maar liefst 2 percussionisten en een hard-hitter achter de drums versterkte dat gevoel natuurlijk. Ik zou zeggen 1 drum-solo te veel aan het einde, maar verder een prima concert van deze harde werkers. Een aanrader dus. (Toon).

New CC

Roger Waters
Roger Waters en kinderkoor: '' We don't need no... education!!!''

Anouk
Scheveningen, 11 juni 2011

In het voorprogramma Giovanca. Zilveren Harp winnares van 2010, met een r&b / jazz / latin sound. Wij hadden nog nooit van haar gehoord. Hoewel alles keurig klonk en ze duidelijk haar best deed raakte de eentonige muziek ons niet.

Giovanca

Giovanca

In tegenstelling tot Anouk... Nummers met body en uitstraling zorgden voor impact vanaf het begin en er stond duidelijk iemand op het podium.

The Wall - Roger Waters
16 juni 2011 in de O2 - Berlin

Geen mooiere plek om naar The Wall van Roger Waters te gaan dan in Berlijn, op nog geen 50 meter afstand van de oude Muur. Waters refereert vooraf nog naar zijn Berlijnse concert in 1990 vlak na de val van de muur. Dat levert op zich al stormachtig applaus op.

Daarna een zeer indrukwekkend concert met alle mogelijke hightech beeld- en geluidseffecten. Met uiteraard Another Brick in the Wall, dé aanklacht tegen onderdrukking (zie foto). En natuurlijk Comfortably Numb met die geweldige onvervalste Pink Floyd sound. Ik zeg: groots!

Met dank aan Paul voor de gastvrijheid en het regelen van de kaarten! (Ton met dochter Suzanne, in de trein naar Berlijn)

Een stomend optreden. De nieuwe swingende rocknummers deden niet onder voor het bekende ‘Lost’ en voor ‘Nobody’s Wife’, die qua arrrangement een groeiproces bleken te hebben doorgemaakt. Ook een heel goed koortje, al vond ik het te zacht. Mooie veejay show!!! Negatief punt: de zang was wel te horen maar de tekst niet te verstaan. De bekende teksten vulde ik vanzelf in, bij de nieuwe nummers zag en voelde ik emotie, maar ik kon de woorden niet volgen. Dit kwam waarschijnlijk door de twee gitaren, waardoor het erg vol werd. (Miranda)

Anouk

Nimanty
Nimanty
Sterrenwacht Orion te Bovenkarspel, 5 maart 2011
Concert genaamd 'Het Muzikale Universum' van onze producer Roelf Staal. Onze onverdeelde mening: het meest merkwaardige concert wat wij ooit hebben bezocht! Terwijl wij luisterden naar vijf synthesizers, en keken naar een scherm waarop we door het universum vlogen, dacht ik aan mijn eerste cassetterecorder, waarmee ik op achtjarige leeftijd experimenteerde met opnames van de radio (o.a. Vangelis-Chariots of Fire). Tussen de muziekstukken door vertelde Roelf enorm gepassioneerd -soms een tikje te uitvoerig- over zijn manier van werken, planeten, interessante geluidloze kamers, en filosofeerde hij `a la Descartes. Het samenvoegen van beelden, verhalen, muziek en de interactie met het publiek (40 seconden totale stilte zonder schuiven of kuchen...) resulteerde in een écht 'gesamtkunstwerk'. Wij vonden het apart, en we vonden het leuk! (Miranda)

Soweto Spiritual Singers

Rai Amsterdam, 3 december 2010

Indrukwekkend gebeuren met als uitgangspunt: Als Afrika zingt, Luistert de Wereld.